Freebie Genius - Sammen bygger vi din e-mailliste til din fotograf forretning
Lad os starte ud med hård FAKTA: Du kan ikke komme tættere på dine kunder og kommende kunder end med en e-mail. Derfor skal du bygge din e-mailliste I DAG.
Måske har du set min YouTube video, hvor jeg kommer ind på, hvordan jeg ser det og bruger det som selvstændig fotograf i dag.
Du kan få fingrene i mit minikursus her hvor du får 1 års adgang, så du kan genneføre det i DIN low season.
Pssssst... Det handler faktisk ikke engang længere om at skrive kedelige nyhedsbreve - som i gamle dage.
Og hvis vi sammenligner e-mails med de sociale medier og de få procent af dine følgere, der faktisk får vist dit indhold på SoMe, så er det noget helt andet, med en e-mail du får lov til at lægge i din (potentielle) kundes indbakke.
Derudover er der heller ikke nogen, der kan tage dine e-mailadresser fra dig. Men Meta kan i morgen lukke for din Instagram.
Mange mennesker tjekker deres e-mail indbakke først på dagen, og hvis ikke det, så tjekker de den flere gange dagligt. Endnu flere mennesker “lever” i deres indbakke. Når du sender en mail, kan du være ret sikker på, at din modtager får den (den skal selvfølgelig lige undgå spam, men det ordner du selvfølgelig).
Men selvom den mail ikke bliver læst er der kæmpe værdi i den, for så bliver trods alt dit navn læst og emnelinjen bliver også læst. Dvs. du bliver husket, det er bare vigtigt, at du bliver husket “godt” – så det er kritisk at du vælger at sende gode mails med VÆRDI.
TIP: Åbningsrater fungerer ikke længere som målestok, pga. ændringer om reklamering på iOS der kom i 2022. I dag kigger du bedst på klikraterne (click rate) i mails, da det kun er den der sikkert viser dig at en person har interageret og dermed læst (dele af) din mail.
For mig var succesen med min e-mailliste mere held end god viden om e-mailmarketing og salg.
Rent tilfældigt begyndte jeg helt i starten med at bygge min e-mailliste og det gjorde jeg med en rabat, som hver kunde, der stod på min e-mailliste fik fratrukket sin første faktura. Det var tilbage i 2019. Lige så stille byggede jeg dermed med e-mailliste op i baggrunden, mens jeg dygtiggjorde mig og gjorde det jeg elskede mest: at fotografere (og redigere).
Jeg sendte maks. en e-mail per måned, hvor jeg fra starten prøvede at komme med værdi, og ikke bare kedelige fortællinger om mig selv. Jeg fortalte historier fra specielle shoots, viste billeder af nyt jeg havde prøvet og informerede selvfølgelig om prisændringer eller søgte modeller her igennem.
Det vilde var, dengang tænkte jeg slet ikke over, hvordan den e-mailliste engang kunne generere en mere forudsigelig omsætning og dermed met meget mere stabilt pengeflow i min business.
Her kan du se min allerførste e-mail som jeg sendte til 38 personer i Februar 2019, samt MailChimps statistik. Jeg stiftede virksomhed officielt den 1. Maj så jeg havde været lidt længere i gang. Men den skulle være oppe at køre, mens jeg var på et 1 års orlov for at bygge min virksomhed fra 1. April 2019 – som vi startede ud med en lang rejse til Thailand.
Programmet MailChimp kostede mig ikke en krone og derfor var der ingen risiko. Jeg skulle “blot” bruge et par timer af min tid til at opsætte det hele og sende en mail ud hver måned. Det kunne jeg lige overskue.
Listen voksede og voksede. Endelig også med flere kunder end de søde venner og familie. 😉 Jeg kan faktisk huske, at min søde svigerfar dengang svarede tilbage på hvert af mine nyhedsbreve og heppede på mig. Søde søde svigerfar. Han var faktisk også den første der købte min første e-bog. Bare for at støtte mig. <3
I starten af 2021 var listen vokset til circa 300 abonnenter.
Det var her, jeg begyndte at bygge onlinekurser, som jeg solgte med webinarer – og herfra gik det stærkt.
Slut 2021 var der så knap 500 på min liste, og jeg havde meget sjældent nogle, der meldte sig ud igen, hvilket var bekræftende.
Med flere onlinekurser og mit store kursus for nybagte mødre voksede listen sig stor, og med bare ét enkelt webinar med knap 600 tilmeldinger i 2021 kan du se, hvorfor min e-mailliste voksede så hurtigt.
Jeg har stadig i dag mit fortsæt om at komme med værdi, hver gang jeg forstyrrer i indbakken hos folk (udover de få gange, hvor jeg gerne vil sælge noget) og sender fortsat maks. 1 e-mail om måneden til ALLE, og ind i mellem et par flere til forskellige segmenter.
F.eks. sender jeg nu oftest en målrettet mail kun til dem som dig, der er interesseret i alt omkring fotobusiness, og mails om fotografering til mine fotokunder. Det er dog den avancerede måde, der heller ikke kan gøres gratis længere. Det koster faktisk en del, men jeg ser det som en investering.
Husk igen: Jo flere der er på min liste, jo mere omtanke bruger jeg, når jeg sender noget.
Og du behøver ikke 1.000 abonnenter for at gøre det, jeg gjorde slut 2022. Jeg har selv ryddet op i den nu og faktisk halveret de knap 1.000 jeg havde sidste år. Og stadig kan den meget!
Læs videre NU! To e-mails kan give så meget mere end et nyt reel på Instagram.
Så kom nemlig November 2022. Den måned min e-mailliste virkelig viste sig som guld værd.
Jeg havde altid være maks. stresset efter et travlt efterår i November og December og med juleshootings årene inden, med min førstefødtes fødselsdag kort inden jul, med julen selv og nytår kort efter var jeg altid helt flad i Januar måned.
Denne gang ville jeg gøre det bedre. Med ro og nærvær ville jeg for første gang SELV glæde mig til juleaften som et lille barn. Efter et som altid meget travlt efterår besluttede jeg mig midt Oktober for at sænke det omsætningsmål jeg havde lagt i starten af året og køre helt ned i gear resten af 2022.
Det betød drastisk færre bookinger og dermed en lavere omsætning, når jeg nu fokuserede på det private i stedet for. Og så fik jeg en idé (eller to).
En ekstra omsætning på over 15.000 kr kun ved salg af albummer (det inkluderer ikke engang salg af gavekort - som i øvrigt også kun kostede mig 2 e-mails).
Jeg var lige gået i gang med at designe og printe albummer og billedvægge til nye kunder som et nyt produkt men havde ikke “lanceret” det officielt. Derfor besluttede jeg mig for at tilbyde alle mine tidligere kunder en god rabat som intropris ved bestilling af et album i november 2022.
Jeg sendte e-mailen til alle på min e-mailliste, som havde booket et shoot hos mig tidligere: mine dejlige kunder. To dage inden tilbuddet sluttede sendte jeg en reminder ud, at tilbuddet udløb om to dage.
Believe it or not. Det var dét.
Jeg solgte 10 albummer med 2 e-mails som jeg sendte til under 100 personer. Og jeg gjorde en masse gamle kunder ultraglad med de skønneste bryllups-, gravid-, nyfødt- og familiealbummer.
En fantastisk oplevelse og i den grad en WIN WIN. Du kan se de mails jeg sendte lige herned, mere var det seriøst ikke.
E-mail #1
E-mail #2 (reminder)
Er du nu overbevist at du bare skal i gang med at bygge dine "e-mail-aktier" med din første freebie som fotograf?
Ved at tilmelde dig kommer du samtidig på min e-mailliste. Som du nu ved lover jeg ingen spam men vil gøre mig umage for at sende dig værdifuldt indhold og inspiration rundt om at være selvstændig fotograf.